Eén van de meest complexe en opvallende vernieuwingen op Brussels Airport is "Connector", het gebouw dat het terminalgebouw bovengronds verbindt met Pier A. De vroegere tunnelverbinding en de bijbehorende verticale verplaatsing met roltrappen en liften werden door vele passagiers als een ongemak ervaren. Om het comfort van de passagiers te verhogen besliste Brussels Airport om de tunnel te vervangen door een ruim en licht bovengronds verbindingsgebouw. De Connector laat de reizigers toe om van de check-in rechtstreeks door te wandelen naar de gate van hun vlucht in pier A (en vanaf 2016 ook in pier B) met een minimum aan verticale circulaties. Omgekeerd verzekert het gebouw de aankomende passagier een snelle en aantrekkelijke verbinding naar de bagagezaal en de uitgang.
De uitdaging van dit bouwproject lag hoog, gezien de werken plaatsvonden te midden van een operationele internationale luchthaven. Die moest permanent in gebruik blijven, zonder dat de werkzaamheden het comfort van de passagiers in de weg stonden.
DE BASISPRINCIPES VAN HET ONTWERP
Ontwerp van een terminal onder één dak met verbeterde, geoptimaliseerde en gecentraliseerde operationele luchthaven processen (security screening, grenscontrole, …)
Optimale bescherming tegen de inval van direct zonlicht door (verschillende) behandeling van de oostelijke en westelijke gevel
Zeer open en licht gebouw met een maximaal uitzicht op het tarmac en luchthaven gebonden activiteiten om een prettig verblijf voor de passagier te verzekeren, hoge vrije binnenhoogten voor publieke ruimten (van 6 tot 13 m)
Zeer hoge energetische waarden voor het gebouw
Gebouw berekend om jet blast te weerstaan van vliegtuigmotoren, in combinatie met hoge windkracht
ENERGETISCHE EN TECHNISCHE ASPECTEN
Maximaal gebruik van het natuurlijk daglicht door de noord-georiënteerde dakvensters in daksegmenten om elektriciteitsverbruik te minimaliseren, zonder impact van oververhitting (1500 m² dakvenster)
Hoge thermische isolatie (K20)
Installatie van HVAC systemen met maximale warmterecuperatie
Regenwatertank onder het gebouw voor waterrecuperatie (670.000 liter)
Maximaal gebruik van LED verlichting om elektriciteitsverbruik te beperken
Akoestische isolatie tegen geluidsniveau op tarmac van 85dB(A)
Interne akoestische waarden die toelaten een hoge verstaanbaarheid van gesproken boodschappen te verzekeren en te verenigen met passagierscomfort (400 luidsprekers)
BIJKOMENDE IFNFORMATIE
Opdrachtgever : Brussels Airport Company
Bouwjaar : 2013 - 2016
Architect : Chapman Taylor Happol Moss
Oppervlakte renovatie : ca 32.850 m2
Budget : ca 71 mio EUR